حکومت بالهایی

تبلیغات

حکومت بالهایی

حکومت بالهایی (۶۹۸ – ۹۲۶) یک پادشاهی کرهای بود که که پس از سرنگونی گوگوریو بنیاد شد. پادشاهی بالهایی در دوران قلمروهای جنوب-شمال کره در کنار سیلای متحد برقرار بود.

پس از فروپاشی گوگوریو در سال ۶۶۸ میلادی، نیروهای بازمانده به صورت پراکنده در سرزمینهای همسایه شبه جزیره حضور داشتند. دائه جویونگ به همراه پدرش و بازماندههای گوگوریو حزبی برای احیای گوگوریو تشکیل داد. او بعدها برای مبارزه با امپراطوری تانگ با نیروهای خیتان (ترکان) و همچنین خاقانات گوگ ترک متحد شد. بالهایی توسط دائه جویونگ در سال ۶۹۸ میلادی تاسیس شد. دائه جویونگ توانست با کمک بازماندگان گوگوریو کشور جدید را که جانشین گوگوریو بود، به وجود آورد. سرانجام حکومت بالهایی در سال ۹۲۶ میلادی به دست کشور خیتان فرو پاشید. این پادشاه بعد از نابودی گوگوریو مردم رو جمع کرده و بالهایی را تاسیس نمود.

دائه جویونگ درسال۶۹۵ میلادی توانست با ارتش ۳۰۰۰۰ نفری اش قلعههای شین و یودونگ و پگام و انشی را تصرف کند. ولی چون انها به جای مناسبی برای گسترش نیاز داشتند پس با مردم قلعهها به طرف کوهستان دونگمو (محل سکونت گوگوریوییهای اواره شده) حرکت کردند. دراین هنگام تانگ چین یک ارتش ۱۰۰۰۰۰ نفری را به طرف انهاکه مشغول عبور از کوهستان چون مون ریونگ بودند به رهبری «شوئه رنگویی» به طرف انها فرستاد. بین آنها چندین جنگ بزرگ درگرفت که درنهایت از ارتش گوگوریو فقط ۵۰۰۰ نفر باقیماند. انها دریک دره حدود یک روز شجاعانه جنگیدند و آنها را شکست دادند.
در طی این جنگ برادر و پدر جویونگ وفرمانده ارتش چین کشته شدند. بعد از این پیروزی دائه جویونگ کشور جدیدش را برپا کرد. اندازه کشور او ۴ برابر اندازه گوگوریو قبلی بود.

بعد از تشکیل بالهایی مردم گوگوریو دوباره توانستند در آرامش زندگی کنند. مردم بیشتر پیرو ادیانی مانند بودا، کنفیسیوس و شمن باور بودند. در طول دوران بالهایی پانزده نفر از خاندان سلطنتی دائه بر کشور فرمان راندند. مردم نیز بیشتر به زبان کره باستان صحبت میکردند. بالهایی روابط تجاری خود را بسیار گسترش داد و حتی با ژاپن و خلفای عباسی نیز ارتباط برقرار کرد.





برچسب ها : ,,,,,
مطالب مرتبط
بخش نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







.